Katedra matematiky a didaktiky matematiky
ADLER, Jill; BALL, Deborah; KRAINER, Konrad; LIN, Fou-Lai; NOVOTNÁ, Jarmila. Reflections on an emerging field: Researching Mathematics Teacher Education. Educational Studies in Mathematics, 2005, roč. 60, č. 3, s. 359-381. ISSN 0013-1954.
FAVILLI, Franco; JÄPELT, Annette; NOVOTNÁ, Jarmila. Developing good practices for teacher training focused on understanding classroom environment. In NOVOTNÁ, Jarmila (ed.). SEMT 05. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005, s. 335-336. ISBN 80-7290-220-2.
FRITSCH, Rudolf; KOMAN, Milan. Von Apollonios aus dynamisch Mathematik entdecken. [Discovering Apollonios´ type theorems using dynamic mathematic]. In Schriften der Sudetendeutschen Akademie der Wissenschaften und Künste. 1. vyd. Forschungsbeiträge der Naturwissenschaftlichen Klasse, Band 25. München : Sudetendeutsche Akademie der Wissenschaften und Künste, 2004, s. 45-70. ISBN 3-936284-03-2.
HEJNÝ, Milan. Diversity of students' solutions as a diagnostic tool of the teacher's educational style. In NOVOTNÁ, Jarmila (ed.). SEMT 05. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005, s. 133-141. ISBN 80-7290-220-2.
HEJNÝ, Milan. Matematika. [Mathematics]. In Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha : Portál, 2005, s. 175-191. ISBN 80-7178-942-9.
HEJNÝ, Milan. Násobení přirozených čísel - jeden z pilířů matematiky ve 3. a 4. ročníku. [Multiplication of natural numbers - one of the pillars of mathematics in the 3rd and 4th grade]. In Raadce učitele. Učitelský nápadník pro 1. stupeň. Nakladatelství dr. Josefa Raabe, 2005, s. 1-27, C1. ISBN 80-86307-06-9.
HEJNÝ, Milan. Rozmanitost řešení žáků jako diagnostický nástroj edukačního stylu. [Diversity of pupils' solutions as a diagnistic tool of the educational style]. In VAGASKÝ, Martin; HEJNÝ, Milan; KVASZ, Ladislav (ed.). Pytagoras 2005 : letná škola z teórie vyučovania matematiky, Kováčová pri Zvolene, 2.7. - 9.7.2005, zborník príspevkov. Bratislava : P-MAT, 2005, s. 19-31. ISBN 80-969414-3-7.
HEJNÝ, Milan. Zkušenosti a výhledy ve vyučování matematice mezi roky 1999 a 2005. [Experience and perspectives in mathematics teaching between years 1999 and 2005]. In SLAVÍK, Jan (ed.). Studia Paedagogica. Sv. 26 . 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005, s. 57-87. ISBN 80-7290-225-3.
HEJNÝ, Milan; JIROTKOVÁ, Darina. Krychlová tělesa. [Cube solids]. In VAGASKÝ, Martin; HEJNÝ, Milan; KVASZ, Ladislav (ed.). Pytagoras 2005 : letná škola z teórie vyučovania matematiky, Kováčová pri Zvolene, 2.7. - 9.7.2005, zborník príspevkov. Bratislava : P-MAT, 2005, s. 32-36. ISBN 80-969414-3-7.
HEJNÝ, Milan; KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. From experience, through Generic models to abstract knowledge. In Fourth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. 1. vyd. Saint Feliu de Guixols : b. n., 2005. Dostupné na WWW: <http://cerme4.crm.es/>.
HEJNÝ, Milan; KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Hrou "Hádej a plať" se učíme klasifikovat. [The game "Guess and Pay" teaches us to classify]. Učitel matematiky, 2005, roč. 14, č. 1 (57), s. 1-8. ISSN 1210-9037.
HEJNÝ, Milan; KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Ways of Enhancing a Teachers's Understanding of his/her Pupils. In NOVOTNÁ, Jarmila (ed.). Proceedings International Symposium Elementary Maths Teaching. 1. vyd. Prague : Charles University, Faculty of Education, 2005, s. 337-338. ISBN 80-7290-220-2.
HOFMANNOVÁ, Marie; NOVOTNÁ, Jarmila. The impact of class management on the learning process. In NOVOTNÁ, Jarmila (ed.). SEMT 05. 1. vyd. Praha : UK-PedF, 2005, s. 141-148. ISBN 80-7290-220-2.
HOFMANNOVÁ, Marie; NOVOTNÁ, Jarmila. Mathematics in a foreign language : Learning strategies. In GAGATSIS, Athanasios; SPAGNOLO, Filippo; MAKRIDES, Gregory; FARMAKI, Vassiliki (ed.). Proceedings of the 4th Mediterranean conference on mathematics education MEDCONF 2005. 1. vyd. Palermo : University of Palermo, 2005, s. 137-146. ISBN 9963-7770-6-6.
JANČAŘÍK, Antonín. Distanční výuka matematiky na vysoké škole. [Distance education of maths at university]. In KOVÁČOVÁ, Monika (ed.). Proceeding from the 4-th International conference Aplimat 2005 - Part I : Zborník 4. medzinárodnej konferencie Aplimat 2005 - I. časť. Bratislava : FX, 2005, s. 305-308. ISBN 80-969264-1-1.
JANČAŘÍK, Antonín. Distanční výuka matematiky na vysoké škole. [Distance education of maths at university]. In KOVÁČOVÁ, Monika (ed.). 4-th International Conference Aplimat : CD version. Bratislava : FX, 2005, s. 305-308. ISBN 80-969264-3-8.
JANČAŘÍK, Antonín. Distanční výuka matematiky na vysoké škole. [Distance education of at university]. In KOVÁČOVÁ, Monika (ed.). 4-th International Conference Aplimat : Book of Abstracts. Bratislava : FX, 2005, s. 52. ISBN 80-969264-4-6.
JANČAŘÍK, Antonín. Karetní hry a výuka matematiky. [Card games and maths education]. In JIROTKOVÁ, Darina; STEHLÍKOVÁ, Naďa (ed.). Dva dny s didaktikou matematiky. Praha : UK v Praze, 2005, s. 74-77. ISBN 80-7290-223-7.
JANČAŘÍK, Antonín. Modul I - Informační procesy. [ECDL Modul I - Concept of Information Technology II]. Praha : S-COMP Centre CZ, 2005, 577 kB.
JANČAŘÍK, Antonín. Modul I - Základní pojmy informačních technologií. [ECDL Modul I - Concept of Information Technology I]. Praha : S-COMP Centre CZ, 2005, 406 KB.
JANČAŘÍK, Antonín. Modul IV - MS Excel. [ECDL Modul IV - Spreadsheets]. Praha : S-COMP Centre CZ, 2005, 876 kB.
JANČAŘÍK, Antonín. Modul V - Databáze (MS Access). [ECDL Modul V - Database]. Praha : S-COMP Centre CZ, 2005, 1327 kB.
JANČAŘÍK, Antonín. Modul VI - Elektronická prezentace. [ECDL Modul V - Presentation]. Praha : S-COMP Centre CZ, 2005, 814 kB.
JANČAŘÍK, Antonín. Modul VII - Internet. [ECDL Modul V - Information and Communication]. Praha : S-COMP Centre CZ, 2005, 2122 kB.
JANČAŘÍK, Antonín. Neslyšící a ECDL. [Deaf and ECDL]. Speciální pedagogika, 2005, roč. 15, č. 2, s. 127-131. ISSN 1411-2720.
JANČAŘÍK, Antonín. Quatro a klasifikace. [Quatro and clasification]. In ZHOUF, Jaroslav (ed.). In Ani jeden matematický talent nazmar. Praha : UK PedF, 2005, s. 126-128. ISBN 80-7290-224-5.
JANČAŘÍK, Antonín. Studijní informační systém. [Study Information System]. 1. vyd. UK v Praze, PedF, 2005, 70 s.
JANČAŘÍK, Antonín. Využití e-learningu v předmětu metody řešení úloh. [E-learning and teachers education]. University South Bohemia Department Mathematics Report Series, 2005, roč. 13, s. 63-66. ISSN 1214-4681.
JANČAŘÍK, Antonín; JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Flanelograf. [Flanelograph]. In JIROTKOVÁ, Darina; STEHLÍKOVÁ, Naďa (ed.). Dva dny s didaktikou matematiky. Praha : UK v Praze, 2005, s. 28-29. ISBN 80-7290-223-7.
JANČAŘÍK, Antonín; JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Hry a hlavolamy jako cesta k řešitelským strategiím a algoritmům. [Games and Puzzles as the way to solving strategies and algorithms]. In FELLNER, Rostislav (ed.). Fragmenta Ioannea Collecta : Suplementum 2005, Mezinárodní pedagogická konference Nové perspektivy v kognitivním a interkulturním vzdělávání: od předškolní výchovy k informační společnosti. 1. vyd. Svatý Jan pod Skalou : Centrum ekologické výchovy a výzkumu ve Svatém Janu pod Skalou, 2005, s. 115-120. ISSN 1214-5041.
JANČAŘÍK, Antonín; JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Portfolio Assesment of Elementary Pupils. In NOVOTNÁ, Jarmila (ed.). International Symposium Elementary Maths Teaching. Praha : UK PedF, 2005, s. 164-170. ISBN 80-7290-220-2.
JANČAŘÍK, Antonín; KEPKA, Tomáš; VÍTEK, Milan. Multiplication Groups of Quasigroups and Loops IV. Acta Universitatis Carolinae - Matematica at Physica, 2005, roč. 46, č. 1, s. 77-100. ISSN 0001-7140.
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina; JANČAŘÍK, Antonín. Domácí vzdělávání. [Homeschooling]. In ZHOUF, Jaroslav (ed.). Ani jeden matematický talent nazmar. 1. vyd. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2005, s. 67-71. ISBN 80-7290-224-5.
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina; JANČAŘÍK, Antonín. Games and puzzles as the way to solving strategies and algorithms. In FELLNER, Rostislav (ed.). Fragmenta Ioannea 2005 Iternational conference on education : New perspectives in Congnitive and Intercultural Learning. From Preschool Education to Information Society. 1. vyd. Svatý Jan pod Skalou : Centrum ekologického výzkumu a výchovy ve Svatém Janu pod Skalou, 2005, s. 115-126. ISBN ISSN 1214-5041.
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina; JANČAŘÍK, Antonín. Šnečí závody - příklad interdisciplinárního projektu. [Snail race - example of interdisciplinar project]. In VAGASKÝ, Martin; HEJNÝ, Milan; KVASZ, Ladislav (ed.). Pytagoras 2005 : letná škola z teórie vyučovania matematiky, Kováčová pri Zvolene, 2.7. - 9.7.2005, zborník príspevkov. Bratislava : P-MAT, 2005, s. 37-39. ISBN 80-969414-3-7.
JIROTKOVÁ, Darina. Development of ideas leading to Pythagoras theorem – primary school pupils and student-teachers. In NOVOTNÁ, Jarmila (ed.). SEMT 05. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005, s. 35-35. ISBN 80-7290-220-2.
JIROTKOVÁ, Darina; KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Diversity of Constructivist Educational Approaches. In NOVOTNÁ, Jarmila (ed.). SEMT 05 : International Symposium Elementary Maths Teaching. 1. vyd. Prague : Charles University, Faculty of Education, 2005, s. 171-179. ISBN 80-7290-220-2.
JIROTKOVÁ, Darina; LITTLER, Graham. Classification leading to structure. In LITTLER, Graham (ed.). CERME4. Sant Feliu de Guíxols, Spain : 2005. Dostupné na WWW: <http://www.cerme4.crm.es/>.
JIROTKOVÁ, Darina; LITTLER, Graham. Communication in the classroom as a tool to develop understanding in geometry. In NOVOTNÁ, Jarmila (ed.). SEMT 05. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005, s. 340-342. ISBN 80-7290-220-2.
KASLOVÁ, Michaela. Codification of multiplication numerals by pupil from 5 to 7 years old. In NOVOTNÁ, Jarmila (ed.). SEMT 05. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005, s. 353. ISBN 80-7290-220-2.
KASLOVÁ, Michaela. Perception et le codage des donnes numeriques chez les enfants ages de 6 ans. [Perception and encoding of a numeral data with 6 years old children]. In Changes in society : a challenge for mathematics education, proceedings of CIEAEM57. 1. vyd. Palermo : Universita degli studi di Palermo, facolta scienze della formazione, 2005, s. 303-304.
KASLOVÁ, Michaela. Počítání do milionu - matematika pro 4. r. ZŠ. [Counting from 0 to million - mathematics at the fourth class]. 1. vyd. Procvičujeme si. Praha : SPN, 2005, 40 s. ISBN 80-7235-284-9.
KASLOVÁ, Michaela. Počítání přes milion - matematika pro 5. r. ZŠ. [Counting above one million - mathematics for the fifth class]. 1. vyd. Procvičujeme si. Praha : SPN, 2005, 40 s. ISBN 80-7235-286-5.
KASLOVÁ, Michaela. Transformace mluveného kódu do matematického symbolického kódu a naopak. [Transformation of spoken code to mathematic symbolic code and vice versa]. In Multidisciplinární komunikace: problém a princip všeobecného vzdělávání. 1. vyd. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2005, s. 266-282. ISBN 80-7290-199-0.
KASLOVÁ, Michaela. Utilisation de l ordinateur pendant les loisir et la performance de l eleve en classe. [Using of PC in child free time and influence on pupil behaviour in school]. In Changes in society: a challenge for mathematics education, proceedings of CIEAEM57. 1. vyd. Palermo : Universita degli studi di Palermo, Facolta della formazione, 2005, s. 171-176.
KASLOVÁ, Michaela. Vývoj písemné komunikace v matematice na 1. st. ZŠ aneb cesta žáka P k číslu a. [Development of written communication in mathematics at Primary school or pupils´ way to number a]. In ZHOUF, Jaroslav (ed.). Ani jeden matematický talent nazmar. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005, s. 71-81. ISBN 80-7290-224-5.
KASLOVÁ, Michaela; KRČMÁŘ, Jan. Geometrie a slovní úlohy. [Geometry and word-problems]. 1. vyd. Procvičujeme si. Praha : SPN, 2005, 48 s. ISBN 80-7235-287-3.
KASLOVÁ, Michaela; MALÁ, Romana. Geometrie a slovní úlohy - matematika pro 4. ročník ZŠ. [Geometry and word-problems - mathematics for fourth class]. 1. vyd. Procvičujeme si. Praha : SPN, 2005, 48 s. ISBN 80-7235-285-7.
KOMAN, Milan; FRITSCH, Rudolf. Posviťme si s Cabri do méně známých a neznámých zákoutí geometrie. Část 3. Analýza úlohy o třech Apolloniových kružnicích se třemi překvapeními. [Let us see using Cabri onto less known and unknown corners of geometry. Part 3. Discussion of a problem of three Apollonios circles with three Surprises]. Matematika - fyzika - informatika, 2005, roč. 15, č. 2, s. 65-82. ISSN 1210-1761.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Development of Teacher - Educator Collaboration, a case study. In NOVOTNÁ, Jarmila (ed.). SEMT 05 : International Symposium Elementary Maths Teaching. 1. vyd. Prague : Charles University, Faculty of Education, 2005, s. 186-193. ISBN 80-7290-220-2.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana; NEJEDLÁ, Klára. Schematizace - funkce podílející se na tvorbě struktury. [Schematization - function participating in creation of structure]. In JIROTKOVÁ, Darina; STEHLÍKOVÁ, Naďa (ed.). Dva dny s didaktikou matematiky. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005, s. 29-32. ISBN 80-7290-223-7.
KUBÍNOVÁ, Marie. Klíč k matematice (Přijdu na to sám). [Key to mathematics (I will find out for myself!)]. 1. vyd. Praha : Albatros, 2005, 156 s. ISBN 80-00-01591-9.
KUBÍNOVÁ, Marie. School Education Programme – Challenge for a Change. In Changes in society: a challenge for mathematics education, proceedings of CIEAEM57. Palermo : Universita degli studi di Palermo, 2005, s. 57-61.
KUBÍNOVÁ, Marie. Žákovské projekty v matematice. [Students’ projects in mathematics]. In Raadce učitele. 1. vyd. Praha : Nakladatelství Dr. Josefa Raabe, 2005, s. 1-40, C1.22. ISBN 80-86307-06-9.
KUBÍNOVÁ, Marie; STEHLÍKOVÁ, Naďa. Matematikproject i Tjeckien, Begransad aritmetik. [Mathematics projects in the Czech Republic : Restricted Arithmetic]. Nämnaren, 2005, č. 3, s. 42-45. ISSN 0348-2723.
KUBÍNOVÁ, Marie; STEHLÍKOVÁ, Naďa. Matematikproject i Tjeckien, Vi raknar som de gamla egyptierna. [Mathematics projects in the Czech Republic: We count as the old Egyptians]. Nämnaren, 2005, č. 1, s. 42-47. ISSN 0348-2723.
KUBÍNOVÁ, Marie; SÝKORA, Václav. Podíl učitele matematiky na tvorbě školního vzdělávacího programu. [Mathematics teacher’s participation in the development of School Educational Programme]. In JIROTKOVÁ, Darina; STEHLÍKOVÁ, Naďa (ed.). Dva dny s didaktikou matematiky 2005. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005, s. 9-18. ISBN 80-7290-223-7.
LITTLER, Graham; JIROTKOVÁ, Darina. Od pravidelností k algebraickým výrazům. [From pattern to algebraical expressions]. In JIROTKOVÁ, Darina; STEHLÍKOVÁ, Naďa (ed.). Dva dny s didaktikou matematiky 2005. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005, s. 82-86. ISBN 80-7290-223-7.
NOVOTNÁ, Jarmila. How can we identify and motivate mathematical talents? Case of word problems. In GAGATSIS, Athanasios; SPAGNOLO, Filippo; MAKRIDES, Gregory; FARMAKI, Vassiliki (ed.). Proceedings of the 4th Mediterranean conference on mathematics education MEDCONF 2005. 1. vyd. Palermo : University of Palermo, 2005, s. 523-532. ISBN 9963-7770-6-6.
NOVOTNÁ, Jarmila. Teachers’ views and use of explanation in teaching mathematics. In NOVOTNÁ, Jarmila (ed.). SEMT 05. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005, s. 244-252. ISBN 80-7290-220-2.
NOVOTNÁ, Jarmila; LEBETHE, Agatha; ROSEN, Guershon; ZACK, Vicki. Research by teachers, research with teachers. In CHICK, Helen Vincent Jill (ed.). Proceedings PME 29. Vol. 207. 1. vyd. Melbourne : University of Melbourne, 2005, s. 207. ISSN 0771-100X.
NOVOTNÁ, Jarmila; MORAOVÁ, Hana. Cultural and linguistic problems of the use of authentic textbooks when teaching mathematics in a foreign language. ZDM : Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 2005, roč. 37, č. 2, s. 109-115. ISSN 1615-679X.
NOVOTNÁ, Jarmila; SARRAZY, Bernard. Model of a professor’s didactical action in mathematics education : Professor’s variability and students’ algorithmic flexibility in solving arithmetical problem. In DOUHARD, Jean-Philippe (ed.). Proceedings CERME 4, WG 6. 1. vyd. Sant Feliu de Guíxols : ERME, 2005. Dostupné na WWW: <http://cerme4.crm.es/Papers%20definitius/6/NovotnaSarrazy.pdf>.
NOVOTNÁ, Jarmila; ZHOUF, Jaroslav. Projekt MathEU: Identifikace, motivace a podpora matematických talentů v evropských školách. [The Project of MathEU: Identification, Motivation and Support of Mathematically Talented Students in European Schools]. In ZHOUF, Jaroslav (ed.). Ani jeden matematický talent nazmar. 1. vyd. Praha : Pedagogická fakulta UK v Praze, 2005, s. 94-101. ISBN 80-7290-224-5.
SARRAZY, Bernard; NOVOTNÁ, Jarmila. Didactical contract: Theoretical frame for the analysis of phenomena of teaching mathematics. In NOVOTNÁ, Jarmila (ed.). SEMT 05. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005, s. 33-45. ISBN 80-7290-220-2.
STEHLÍKOVÁ, Naďa. Aritmetické závody - dělitelnost. [Arithmetic race - divisibility]. Učitel matematiky, 2005, roč. 13, č. 4, s. 241-248. ISSN 1210-9037.
STEHLÍKOVÁ, Naďa. Cabri a některé vlastnosti osových afinit. [Cabri and some properties of affine transformations]. In PECH, Pavel (ed.). University of South Bohemia : Department of Mathematics Report Series. 1. vyd. České Budějovice : Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2005, s. 193-196. ISSN 1214-4681.
STEHLÍKOVÁ, Naďa. Diversity of experience in four European countries. In Changes in society : a challenge for mathematics education, proceedings of CIEAEM57. 1. vyd. Palermo : Universita degli studi di Palermo, 2005, s. 313-314.
STEHLÍKOVÁ, Naďa. Influence of inquiry into mathematics on the student teacher's professional development. In Changes in society: a challenge for mathematics education, proceedings of CIEAEM57. 1. vyd. Palermo : Universita degli studi di Palermo, 2005, s. 77-81.
STEHLÍKOVÁ, Naďa (přel.). Projekt „Srovnávací geometrie“ : (Rovina – sféra – hemisféra) (2). [Project "Comparative Geometry" : (plane - sphere - hemisphere) (2)]. Učitel matematiky, 2005, roč. 13, č. 2, s. 75-83. ISSN 1210-9037.
STEHLÍKOVÁ, Naďa. Překvapení z didaktického výzkumu : Jak studenti "užívají" matematické definice. [Surprises from didactic research : How students (mis) use mathematical definitions]. Pokroky matematiky, fyziky a astronomie, 2005, roč. 50, č. 3, s. 221-236. ISSN 0032-2423.
STEHLÍKOVÁ, Naďa. Řešení multiplikativních rovnic v konečné aritmetické struktuře. [Solving multiplicative equations in a finite arithmetic structure]. In VAGASKÝ, Martin; HEJNÝ, Milan (ed.). Pytagoras 2004: letná škola z teórie vyučovania matematiky, zborník príspevkov. 1. vyd. Bratislava : EXAM, 2005, s. 89-93. ISBN 80-89194-01-X.
STEHLÍKOVÁ, Naďa. Uvedení do matematické analýzy. [Introduction into calculus]. Učitel matematiky, 2005, roč. 13, č. 2, s. 109-116. ISSN 1210-9037.
STEHLÍKOVÁ, Naďa. Využití programu Cabri pro zjišťování vlastností osových afinit. [Using Cabri Geometry program to find out propertis of affine transformations]. In VAGASKÝ, Martin; HEJNÝ, Milan (ed.). Pytagoras 2004 : letná škola z teórie vyučovania matematiky, zborník príspevkov. 1. vyd. Bratislava : EXAM, 2005, s. 94-98. ISBN 80-89194-01-X.
STEHLÍKOVÁ, Naďa; HEJNÝ, Milan; JIROTKOVÁ, Darina. Úvod do studia analytické geometrie. [Introduction into analytic geometry]. 1. vyd. Praha : PedF UK, 2005, 146 s. ISBN 80-7290-188-5.
STEHLÍKOVÁ, Naďa; ULRYCHOVÁ, Michaela. How to investigate the environment of the mathematics classroom. In NOVOTNÁ, Jarmila (ed.). SEMT 05. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005, s. 291-299. ISBN 80-7290-220-2.
ZHOUF, Jaroslav. Aritmetická posloupnost druhého řádu. [Arithmetic Sequence of the Second Order]. Rozhledy matematicko - fyzikální, 2005, roč. 80, č. 3, s. 3-11. ISSN 0035-9343.
ZHOUF, Jaroslav. Current Reform of the School Leaving Examination in the Czech Republic. In Changes in society : a challenge for mathematics education, proceedings of CIEAEM57. 1. vyd. Palermo : Universita degli studi di Palermo, 2005, s. 139-143.
ZHOUF, Jaroslav. Preparation of Problems for Mathematical Examinations and Competitions. In GAGATSIS, Athanasios; SPAGNOLO, Filippo; MAKRIDES, Gregory; FARMAKI, Vassiliki (ed.). Proceedings of the 4th Mediterranean Conference on Mathematics Education MEDCONF 2005. 1. vyd. Palermo : University of Palermo, 2005, s. 533-542. ISBN 9963-7770-6-6.
ZHOUF, Jaroslav. Středoškolské úlohy na aritmetické posloupnosti vyšších řádů. [Secondary School Problems Concerning Arithmetic Sequences of Higher Order]. In HOFMANOVÁ, Pavla; ZHOUF, Jaroslav (ed.). MAKOS 2004. 1. vyd. Ústí nad Labem : Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2005, s. 71-75. ISBN 80-7044-582-3.
ZHOUF, Jaroslav. Úlohy na aritmetické posloupnosti vyšších řádů v české (československé) MO. [Problems Concernig Arithmetic Sequences of Higher Orders in the Czech (Czechoslovak) Mathematical Olympiad]. In ZHOUF, Jaroslav (ed.). Ani jeden matematický talent nazmar. 1. vyd. Praha : Pedagogická fakulta UK v Praze, 2005, s. 115-120. ISBN 80-7290-224-5.
ZHOUF, Jaroslav; STEHLÍKOVÁ, Naďa. Rozšíření pojmu aritmetické posloupnosti na střední škole, aritmetické posloupnosti vyšších řádů. [Extension of arithmetic sequences at secondary schools, arithmetic sequences of higher orders]. In JIROTKOVÁ, Darina; STEHLÍKOVÁ, Naďa (ed.). Dva dny s didaktikou matematiky 2004 : sborník příspěvků. 1. vyd. Praha : Pedagogická fakulta UK v Praze; Matematická pedagogická sekce JČMF, 2005, s. 112-118. ISBN 80-7290-233-7.